1. מערכת דיווחים פנימית- נתונים על מכירות, עלויות מלאי וכו'. אמין, זמין ולא עולה כסף.
2. מודיעין שיווקי- איסוף מידע על הסביבה העסקית של הפירמה.
3. מחקר שיווקי- איסוף נתונים השייכים למצב שיווקי מוגדר, העומד לפני החברה.
תהליך המחקר השיווקי:
1. הגדרת בעיה-
מדידת פוטנציאל שוק (כמה נמכור מהמוצר). לפני הוצאת המוצר לשוק.
מחקר עמדות (מהי עמדת האנשים כלפי המוצר). למשל אחרי הוצאת מוצרים,גאדג'טים, מתנות לשוק.
תפיסת המחיר (איך הלקוחות תופסים את המחיר, הוגן או לא).
הגדרת מאפייני לקוחות (גילאים, מין וכו').
תחזית מכירות לטווח קצר.
אפקטיביות פרסומית (האם הקמפיין היה אפקטיבי ביחס למטרותיו).
גורמים עיקריים לנטישת לקוחות.
2. יעדי המחקר (במידה ומדובר בנטישת לקוחות)-
נטישה בגלל מחיר/ תהליך מכירה/ מתחרה?
האם הורדת מחיר/ שיפור מכירה/ שיפור מוצר יחזירך?
זיהוי מאפייני נוטשים.
זיהוי שלבי נטישה (המקום בו הלקוח עומד על הגבול).
נאמנות נוטשים (לקוחות מזדמנים או קבועים).
שווי נוטשים (לקוחות רווחיים או לא).
3. איסוף נתונים-
נתונים משנייים ממקורות חיצוניים ופנימיים. חסרון- לא תמיד יח' המדידה זהה/עדכנית.
נתונים ראשוניים (נאסף לצורך ספציפי). כולל שיטות מחקר, כלי מחקר, תכנית דגימה ושיטת יצירת קשר עם הנדגמים:
איסוף נתונים ראשוניים:
1. המחקר מתבצע ע"י:
תצפיות (שטחי)
קבוצות מיקוד הבנויות מקהל המטרה (מעמיק אך לא מכליל)
סקרים (מחקר תיאורי) לגבי העדפות או התנהגות קנייה
ניסויים (מחקר סיבתי) לקביעת "סיבה ומסובב".
2. כלי המחקר:
שאלונים.
מכשירים מכאנים-
grocery scanners (מעקב אחר קניה בחנויות) ו- people meters (מעקב צפיה בטלויזיה).
3. תכנית הדגימה:
הגדרת אוכלוסיית המדגם (מי יהיו הנשאלים בסקר).
גודל המדגם.
תהליך/ שיטת הדגימה (כיצד ייבחרו הנשאלים)- שיטה הסתברותית (אקראי) או לא הסתברותית (נוחות, שיפוט, מכסות).
4. שיטות ליצירת קשר:
ראיון טלפוני (הפופולרי ביותר)- מהיר, זול, מקיף גיאוגרפית, עיבוד נתונים מהיר אך מוגבל בזמן והמוצר אינו מומחש.
שאלון בדואר (נדיר מאוד).
ראיון אישי- אינטראקציה עם לקוח, מוצר מומחש, כמות סירובים נמוכה אך יקר וחשוף להטיות מרואיין.
מחוץ לקופסא חברה המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים קמעונאים ייחודים תוך שימוש בתהליכים אסטרטגיים, מערכות לניהול ומיקור המונים לצורך יצירת מוצרי עיצוב חדשניים הפותרים בעיות יום-יומיות.http://www.out-of-the-box.co.il